Szkolenia tematyczne

Zapraszamy na bezpłatne szkolenia organizowane przez pracowników Oddziału Usług Informacyjnych i Szkoleń BUW.
W szkoleniach stacjonarnych i online może uczestniczyć każdy zainteresowany, zazwyczaj bez konieczności zapisywania się.
Jeśli na szkolenie wymagane są zapisy, link do formularza znajduje się w grafiku.
Aby wziąć udział w szkoleniu stacjonarnym musisz posiadać aktywną kartę biblioteczną BUW.

Masz pytania na temat szkoleń?
Telefon: +48 22 55 25 178, +48 22 55 25 179, +48 22 55 25 181
E-mail: informacja.buw@uw.edu.pl
Czat: Zapytaj Bibliotekarza

Zastosowanie sztucznej inteligencji w czasie studiów

Celem szkolenia jest zapoznanie osób w nim uczestniczących z praktycznymi zastosowaniami narzędzi generatywnej sztucznej inteligencji w procesie studiowania, głównie na przykładzie ChatuGPT.

Na szkoleniu zaprezentowane zostaną przykłady, w jaki sposób ChatGPT może pomóc w zakresie pisania, edycji i tłumaczenia tekstów akademickich oraz przygotowania bibliografii. Omówione zostaną także kwestie praw autorskich, poprawnego cytowania i unikania plagiatu w kontekście korzystania z generatywnej AI.

Szkolenie ma formę warsztatową i jest kierowane przede wszystkim do osób studiujących, ale także wszystkich zainteresowanych tematyką. Szkolenie oferowane jest także w języku angielskim.

Forma: szkolenie stacjonarne / online poprzez Google Meet.

Miejsce szkolenia stacjonarnego: Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie, ul. Dobra 56/66, sala 139.

Czas trwania: 70 minut

Prowadzące: dr Zuza Wiorogórska, Zuzanna Sendor

Terminy szkoleń
27 lutego 2025 r. (czwartek)

godz. 14-15:10

stacjonarnie, sala 139

21 marca 2025 r. (piątek)

godz. 11:30-12:40

stacjonarnie, sala 139

10 kwietnia 2025 r. (czwartek)

godz. 14-15:10

stacjonarnie, sala 139

16 maja 2025 r. (piątek)

godz. 11:30-12:40

stacjonarnie, sala 139

Primo – nowy katalog bibliotek UW

Celem szkolenia jest zapoznanie wszystkich zainteresowanych z nowym katalogiem bibliotek UW. W czasie szkolenia omówione zostaną: wyszukiwanie podstawowe i zaawansowane, dostępność egzemplarzy, konto czytelnika i dostępne z jego poziomu funkcje.

Forma: online poprzez Google Meet

Czas trwania: 60 minut

Prowadzące: Anna Gimlewicz, Zuzanna Sendor

Terminy szkoleń
6 lutego 2025 r. (czwartek)

godz. 10–11

online

6 lutego 1015 r. (czwartek)

godz. 16-17

online

25 lutego 2025 r. (wtorek)

godz. 16-17

online

26 lutego 2025 r. (środa)

godz. 9.30–10.30

online

Jak i gdzie szukać literatury naukowej

Celem zajęć jest zapoznanie uczestników z ogólnymi źródłami informacji naukowej, w szczególności dostępnymi w open access oraz z metodami szukania w tych źródłach. Zdobyta na zajęciach wiedza będzie przydatna w toku studiów.

W trakcie zajęć zaprezentowane będą:

1. źródła informacji:

  • bibliografie,
  • katalogi bibliotek,
  • wyszukiwarki publikacji naukowych,
  • repozytoria,
  • biblioteki cyfrowe,
  • otwarte zasoby internetowe;

2. sposoby szukania w źródłach: podstawowe, zaawansowane, tematyczne;
3. zasady oceny i selekcji wyszukanej literatury.

Czas: 90 min

Prowadzący: Anna Gimlewicz

Terminy szkoleń
19 lutego 2025 r. (środa)

godz. 11–12.30

online

Zasoby online dla początkujących

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z aktualną ofertą licencjonowanych zasobów elektronicznych UW (e-czasopism, e-książek i baz) wraz z praktycznym omówieniem kilku najważniejszych narzędzi wyszukiwawczych. Zdobyta na zajęciach wiedza będzie przydatna w codziennej nauce, przygotowaniu do zajęć, a w przyszłości również do zbierania materiałów do prac dyplomowych.
Szkolenie szczególnie przydatne dla osób, które wcześniej nie korzystały z zasobów online UW oraz dla tych, które potrzebują przypomnienia po przerwie.

Uczestnicy szkolenia:

1. Zdobędą wiedzę o aktualnej ofercie zasobów online: e-czasopism, baz i e-książek.

2. Otrzymają informacje i instrukcje dotyczące uprawnień do korzystania, logowania i pobierania materiałów online z dostępnych licencjonowanych zasobów online.

Czas: 60 min.

 

Terminy szkoleń
17 lutego 2025 r. (poniedziałek)

godz. 13-14

online

Multiwyszukiwarka dla zaawansowanych

Celem zajęć jest wprowadzenie do zaawansowanych funkcjonalności Multiwyszukiwarki EBSCO Discovery Service (EDS), dostępnej na stronie BUW, przydatnych zwłaszcza podczas poszukiwania literatury i tworzenia publikacji naukowych. Podczas szkolenia prezentowane są różne warianty wyszukiwania oraz praca z wynikami wyszukiwania, cytowania oraz tworzenie własnej struktury materiałów w folderach.

Uczestnicy szkolenia:

1. Zdobędą wiedzę o zastosowaniu Multiwyszukiwarki w procesie poszukiwania materiałów do codziennej nauki, pracy naukowej i prac dyplomowych.

2. Mają pogłębioną wiedzę na temat algorytmów trafności zastosowanych w narzędziu.

3. Mają wiedzę nt. budowania trafnych fraz wyszukiwawczych, zwiększających efektywność ich pracy.

Czas: 60 min.

Terminy szkoleń
Kolejne terminy będą podane wkrótce.

Książki elektroniczne

Celem zajęć jest zapoznanie uczestników z aktualną ofertą książek elektronicznych oraz wszystkimi możliwościami platform online, gdzie są one udostępniane. Prezentowane są najbardziej popularne serwisy z książkami i podręcznikami akademickimi w języku polskim: IBUK Libra, Ebookpoint Biblio oraz z książkami w jęz. angielskim (i w innych), do których Biblioteka wykupiła dostęp. Szkolenie porusza wiele zagadnień praktycznych i wskazówek ułatwiających pracę z e-książkami.

Uczestnicy:
1. Zdobędą wiedzę o aktualnej ofercie książek elektronicznych dostępnych na UW.
2. Mają pogłębioną wiedzę dotyczącą technicznych aspektów korzystania z e-książek (ich pobieranie, zapisywanie na własnych urządzeniach oraz przeszukiwanie w tekście e-książki).
3. Mają wiedzę na temat różnych form udostępniania e-książek oraz możliwościach kształtowania oferty przez Użytkowników.

Czas: 60 min.

 

Terminy szkoleń
24 lutego 2025 r. (poniedziałek)

godz. 13-14

online

Zasoby online dla historyków i archeologów

Zajęcia skoncentrowane są na zaprezentowaniu elektronicznych źródeł informacji z zakresu historii oraz archeologii. Główny nacisk położony jest na źródła polskie (biblioteki cyfrowe, katalogi biblioteczne, repozytoria, portale), ale prezentowane są także liczne źródła zagraniczne. Celem zajęć jest zapoznanie uczestników z rozsianymi w sieci internet zasobami informacyjnymi z zakresu nauk historycznych. Zdobyta na zajęciach wiedza będzie przydatna zarówno w toku studiów, jak również w codziennym życiu, m.in. dla uczniów szkół średnich czy osób poszukujących źródeł genealogicznych. Uczestnicy będą potrafili odnaleźć relewantne źródła informacji posługując się portalem dziedzinowym Nauki historyczne.

W trakcie zajęć poruszane będą następujące zagadnienia:

  • wyszukiwanie informacji w katalogach bibliotecznych,
  • korzystanie z zasobów online UW,
  • korzystanie z otwartych zasobów elektronicznych dostępnych w sieci internet,
  • zasoby informacyjne zgromadzone w portalu dziedzinowym Nauki historyczne na stronie www BUW.

Czas: 60 min.

Prowadzący: Lilianna Nalewajska

Terminy szkoleń
3 marca 2025 r. (poniedziałek)

godz. 14.30-15.30

online

Zasoby online dla historyków sztuki

Zajęcia skoncentrowane są na zaprezentowaniu elektronicznych źródeł informacji z zakresu historii oraz archeologii. Główny nacisk położony jest na źródła polskie (biblioteki cyfrowe, katalogi biblioteczne, repozytoria, portale), ale prezentowane są także liczne źródła zagraniczne. Celem zajęć jest zapoznanie uczestników z rozsianymi w sieci internet zasobami informacyjnymi z zakresu historii sztuki. Zdobyta na zajęciach wiedza będzie przydatna zarówno w toku studiów, jak również w codziennym życiu, m.in. dla uczniów szkół średnich oraz innych osób zainteresowanych dziedziną. Uczestnicy będą potrafili odnaleźć relewantne źródła informacji posługując się portalem dziedzinowym Muzyka, architektura, sztuki.

W trakcie zajęć poruszane będą następujące zagadnienia:

  • wyszukiwanie informacji w katalogach bibliotecznych,
  • korzystanie z zasobów online UW,
  • korzystanie z otwartych zasobów elektronicznych dostępnych w sieci internet,
  • zasoby informacyjne zgromadzone w portalu dziedzinowym Muzyka, architektura, sztuki piękne na stronie www BUW.

Czas: 60 min.

Prowadzący: Lilianna Nalewajska

Terminy szkoleń
4 marca 2025 r. (wtorek)

godz. 14.30-15.30

online

Zasoby online dla polonistów: bazy bibliograficzne, e-książki, e-czasopisma

Zajęcia skoncentrowane są na zaprezentowaniu elektronicznych źródeł informacji z zakresu języka polskiego i polskiej literatury. Główny nacisk położony jest na źródła polskie (bibliografie, słowniki, czasopisma, katalogi biblioteczne, repozytoria, portale), ale prezentowane są także źródła zagraniczne. Celem zajęć jest zapoznanie uczestników z zasobami rozsianymi w Internecie. Zdobyta na zajęciach wiedza będzie przydatna zarówno w toku studiów, jak również w codziennym życiu, m.in. studentom, uczniom szkół średnich. Przyda się też pracownikom dydaktycznym i nauczycielom. Uczestnicy będą potrafili odnaleźć relewantne źródła informacji posługując się portalem dziedzinowym „Język, literatura”.

W trakcie zajęć poruszane będą następujące zagadnienia:

  • wyszukiwanie informacji w katalogach bibliotecznych,
  • korzystanie z zasobów online UW,
  • korzystanie z otwartych zasobów elektronicznych dostępnych w Internecie,
  • zasoby informacyjne zgromadzone w portalu dziedzinowym Język, literatura na stronie www BUW.

Forma: szkolenie stacjonarne

Miejsce: Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie, ul. Dobra 56/66, sala 139

Czas: 60-90 min

Prowadzący: Alina Cywińska

Terminy szkoleń
Kolejne terminy będą podane wkrótce.

Redakcja tekstu naukowego w Microsoft Word

Celem zajęć jest zapoznanie uczestnika z bardziej zaawansowanymi, naukowymi funkcjami edytora tekstu MS Word, co w efekcie ma udoskonalić i przyspieszyć pisanie tekstów o charakterze naukowym. Zdobyta na zajęciach wiedza będzie przydatna nie tylko w toku studiów, ale także w codziennym życiu lub w zadaniach zawodowych – osoba uczestnicząca będzie potrafiła przygotować poprawny pod względem edycyjnym tekst pracy zaliczeniowej, dyplomowej lub pisany na potrzeby własne.

W trakcie szkolenia omówione będą następujące zagadnienia:

  • podstawowe zasady edycji tekstu naukowego,
  • style akapitowe,
  • sekcje,
  • spis treści,
  • indeksy,
  • odsyłacze,
  • spisy,
  • nagłówki i stopki,
  • przypisy i bibliografia w ramach MS Word – z wyłączeniem zewnętrznych menadżerów bibliografii (Zotero, Mendeley etc.),
  • strona tytułowa.

Cała zdobyta wiedza pozwoli uniknąć ręcznego, niepoprawnego wykonywania czynności, które można łatwo i szybko zautomatyzować.
Szkolenie ma formę wykładową, jednak proponowane jest przećwiczenie użycia prezentowanych funkcji we własnym zakresie, na własnym komputerze.

Prowadzący: Jakub Gniadzik, kontakt: j.gniadzik@uw.edu.pl

Czas: 90 min

Terminy szkoleń
4 lutego 2025 r. (wtorek)

10-11.30

online

Menedżery bibliografii - Mendeley i Zotero

Celem zajęć jest zapoznanie uczestników z działaniem narzędzi do zarządzania bibliografią oraz tworzenia cytowani w sposób zautomatyzowany. Prezentowane są dwa narzędzia – Mendeley i Zotero. Podczas zajęć opowiemy o stylach cytowania i konieczności poprawnego tworzenia przypisów w tekście oraz bibliografii załącznikowej. Zdobyta wiedza będzie przydatna w toku studiów – uczestnicy będą potrafili wykorzystać narzędzia do zarządzania bibliografią przy pisaniu prac dyplomowych i innych tekstów naukowych. Umiejętność tworzenia biblioteczki źródeł oraz łatwe przygotowanie bibliografii załącznikowej zwiększą efektywność pracy i znacząco skrócą czas potrzebny do przygotowania tekstu naukowego.

W trakcie zajęć poruszane będą następujące zagadnienia:

  • czym są menedżery bibliografii – wprowadzenie,
  • prezentacja narzędzi – główne podobieństwa i różnice działania,
  • omówienie działania programu Mendeley – cytowanie i tworzenie bibliografii załącznikowej,
  • omówienie działania programu Zotero – cytowanie i tworzenie bibliografii załącznikowej.

Prowadzący: Lilianna Nalewajska

Terminy szkoleń
5 marca 2025 r. (środa)

godz. 14.30-16.00

online

Twój e-Przodek. Jak szukać swoich korzeni w Internecie?

Celem zajęć jest zapoznanie uczestników z informacjami potrzebnymi przy poszukiwaniu swoich przodków. Dzięki zdobytej na zajęciach wiedzy przygotują swoje drzewo genealogiczne.

W trakcie zajęć poruszane będą następujące zagadnienia:

  • Podstawowe informacje i dokumenty niezbędne przy poszukiwaniu przodków – tzw. akta metrykalne.
  • Inne dokumenty przydatne w genealogii.
  • Źródła, bazy i serwisy przydatne dla genealogii  oraz metody wyszukiwania w tych zasobach.
  • Programy do tworzenia drzewa genealogicznego.
  • Badania DNA a genealogia.

Czas: 90 minut/120 min.

Forma: szkolenie stacjonarne /online poprzez Google Meet.

Miejsce szkolenia stacjonarnego: Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie, ul. Dobra 56/66, sala 139.

Prowadzący: Anna Gimlewicz, e-mail: a.gimlewicz@uw.edu.pl

Terminy szkoleń
11 lutego 2025 r. (wtorek)

godz. 12–14

online

Infrastruktura otwartej nauki: ścieżki publikacyjne, otwarte czasopisma, repozytoria, polityka wydawnicza

Tematem zajęć są zasady i spektrum praktyk otwartego publikowania oraz polityka otwartości czołowych wydawców polskich i zagranicznych. Omówione zostaną strategie publikacyjne oraz formy dystrybucji czasopism. Ponadto uczestnicy zapoznają się ze sposobami udostępniania swoich publikacji zgodnie z wymogami prawa autorskiego i etyki naukowej, dowiedzą się jak czytać mowy wydawnicze.

Forma: szkolenie online poprzez Google Meet

Prowadzący: Maja Bogajczyk

Terminy szkoleń
Kolejne terminy będą podane wkrótce.
Mandat otwartości a programy grantowe, Plan S. Programy otwartego publikowania

Tematem zajęć są wymogi instytucji finansujących naukę w kontekście otwartej nauki. Zostanie omówiona polityka otwartości Narodowego Centrum Nauki, regulacje Komisji Europejskiej w tym zakresie oraz założenia Planu S. Uczestnicy poznają również uczelniane i ogólnokrajowe programy wspierające otwarte publikowanie na uczelni i w Polsce.

Forma: szkolenie online poprzez Google Meet

Prowadzący: Maja Bogajczyk

Terminy szkoleń
Uwaga! W najbliższym czasie szkolenie zostanie zorganizowane w ramach projektu IDUB.
Otwarta nauka: dane badawcze i plan zarządzania danymi

Tematem zajęć jest przygotowania planu zarzadzania danymi według wytycznych NCN i Komisji Europejskiej. Na spotkaniu zostanie wyjaśnione, dlaczego w polityce OA instytucji grantowych znalazła się konieczność udostępniania danych badawczych. Omówione zostanie, jakie przyjęto zasady udostępniania danych badawczych i jaki może to mieć wpływ na projekty grantowe.

Forma: szkolenie online poprzez Google Meet

Prowadzący: Maja Bogajczyk

Terminy szkoleń
Uwaga! W najbliższym czasie szkolenie zostanie zorganizowane w ramach projektu IDUB.
Ocena działalności naukowej i analiza dorobku - narzędzia, wskaźniki, bazy

Celem szkolenia jest przedstawienie podstawowych zasadami oceny działalności naukowej. Zostaną omówione najważniejsze wskaźniki naukometryczne, w tym Impact Factor i indeks Hirscha, ministerialna punktacja publikacji naukowych oraz system oceny parametrycznej Ministerstwa Edukacji i Nauki. Uczestnicy poznają również bazy i narzędzia bibliometryczne, które służą do oceny dorobku naukowego: Web of Science, Incites, Scopus, Scival.

Forma: szkolenie online poprzez Google Meet

Prowadzacy: Maja Bogajczyk

Terminy szkoleń
Uwaga! W najbliższym czasie szkolenie zostanie zorganizowane w ramach projektu IDUB.
Identyfikacja badacza w sieci

Celem warsztatów jest zaprezentowanie w jaki sposób można łatwo i profesjonalnie przygotować swoje naukowe CV w sieci. Podczas spotkania omówione zostaną: identyfikator naukowca ORCiD, zasady funkcjonowania Polskiej Bibliografii Naukowej, profili autora w bazach Web of Science i Scopus. Uczestnicy dowiedzą się też w jaki sposób korzystać z popularnych profili dla naukowców: Google Scholar, ResearchGate i Academia.edu.

Forma: szkolenie online poprzez Google Meet

Prowadzący: Maja Bogajczyk

Terminy szkoleń
Kolejne terminy będą podane wkrótce.
W jakim czasopiśmie publikować?

Szkolenie dla autorów artykułów naukowych. Omówione zostaną kryteria, które warto zastosować przy wyborze czasopisma oraz narzędzia, które mogą być pomocne w znalezieniu odpowiedniego miejsca publikacji. Uczestnicy zostaną zapoznani z najpopularniejszymi formami umów wydawniczych. Dowiedzą się jak działa umowa o przeniesienie autorskich praw majątkowych i na jakie zapisy warto zwrócić uwagę by chronić swoje prawa autorskie.

Forma: szkolenie online poprzez Google Meet

Prowadzący: Maja Bogajczyk

Terminy szkoleń
Kolejne terminy będą podane wkrótce.

 

 

Ikony: Freepik (www.freepik.com) z www.flaticon.com, Retina Display Icons (www.iconfinder.com/iconsets/TWG_Retina_Icons) od The Working Group (blog.twg.ca).