11. edycja Lipcowych koncertów w BUW

Uwaga! To jest wpis archiwalny.
Bieżące wydarzenia są dostępne tutaj.
4 i 25 lipca 2018 r.

Koncert PRELUDIUM w ramach 11.edycji Lipcowych koncertów w BUW – 25 lipca 2018, godz. 19.00

 

Zapraszamy na koncert PRELUDIUM w wykonaniu duetu artystów Joanny Goranko (fortepian) i Władysława Lecha (klarnet), który odbędzie się 25 lipca 2018 r. o godz. 19.00 w sali im. S. B. Lindego BUW.

Bezpłatne wejściówki będą dystrybuowane przed wejściem dla Czytelników w pasażu BUW:

  • 24 lipca 2018 w godz. 13.30-16.00
  • 25 lipca 2018 w godz. 17.00-19.00

Artyści zaprezentują przekrój twórczości polskich kompozytorów od XIX wieku do twórczości najnowszej. Wybitni, młodzi wirtuozi, półfinaliści konkursu Młody Muzyk Roku 2018 przedstawią rozwój polskiej myśli kompozytorskiej od Fryderyka Chopina (1810-1849), przez Tadeusza Aleksandra Bairda (1928 – 1981), po Marcela Chyrzyńskiego (ur.1971) i Jana Lecha (ur.1992).

Program koncertu:

  • Fryderyk Chopin – 4 preludia ze zbioru 24 preludia op. 28, Mazurki op. 59
  • Tadeusz Aleksander Baird – 2 kaprysy na klarnet i fortepian
  • Marcel Chyrzyński – Taniec śmierci na klarnet i fortepian
  • Jan Lech – 12 preludiów na klarnet i fortepian (prawykonanie), Noc poślubna – opera kameralna (suita instrumentalna).

Wykonanie 12 preludiów na klarnet i fortepian Jana Lecha będzie pierwszą prezentacją utworów napisanych specjalnie dla dwójki wykonawców: Joanny Goranko i Władysława Lecha.
Koncert będzie wzbogacony odczytaniem noty programowej do utworu przez autora 12 preludiów.

W suicie instrumentalnej z opery kameralnej Noc poślubna (prod. Włodzimierz Staniewski & Europejski Ośrodek Praktyk Teatralnych „Gardzienice”, 2017) gościnnie wystąpią Joanna Zabłocka (kontrabas) i Łukasz Podłucki (waltornia).

Joanna Goranko

(ur. 2001) – uczy się pod kierunkiem Profesor Joanny Marcinkowskiej z Poznańskiej Akademii Muzycznej. Wygrała lub została laureatką kilku znaczących konkursów pianistycznych dla młodzieży, m. in.:

  • The International Fryderyk Chopin Competition „Chopin for the Youngest”, Antonin, Poland, 2015, I nagroda
  • The 6th Maurycy Moszkowski International Piano Competition „Per aspera ad astra”, Kielce, Poland, 2015, Grand Prix i I nagroda
  • XII Ogólnopolski Festiwal Pianistyczny Chopinowskie Interpretacje Młodych, Konin-Zychlin 2015, I Nagroda
  • X Moscow International Fryderyk Chopin Competition for young pianists 2016, Prize Winner/ Laureat
  • XIV Konkurs Pianistyczny im. Haliny Czerny-Stefańskiej i Ludwika Stefańskiego w Płocku 2016, I nagroda
  • Konkurs Pianistyczny Centrum Edukacji Artystycznej, kwiecień 2017, Warszawa, Grand Prix
  • Festiwal Pianistyczny w Słupsku, 2017, laureatka
  • Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina w Darmstadt, finalistka
  • Program polski „Młody Muzyk Roku” 2018, półfinalistka

Jest stałą uczestniczką kwadransów muzycznych w Domu Urodzenia Fryderyka Chopina w Żelazowej Woli, występowała w Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie. Występowała również w Pampelunie, San-Sebastian, Monachium, Moskwie, Wiedniu i wielu innych miastach w Polsce. Uczestniczyła w kursach mistrzowskich w Polsce i za granicą.

Władysław Lech

(ur. 2000) – uczeń Profesora Jerzego Czyrana, w klasie klarnetu w Zespole Państwowych Ogólnokształcących Szkół Muzycznych I i II stopnia nr 3 im. Grażyny Bacewicz w Warszawie. Otrzymał wiele nagród i wyróżnień w ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach, m. in.:

  • VI Zachodniopomorski Festiwal Klarnetowy o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym, 2014, wyróżnienie w kategorii soliści i zespół kameralny
  • X Międzynarodowy konkurs „Instrumenty Dęte”, Jastrzębie Zdrój, 2014, III miejsce
  • Przesłuchania w Centrum Edukacji Artystycznej (CEA), etap ogólnopolski, zespół kameralny, 2015, II miejsce
  • XI Festiwal Klarnetowy, Piotrków Trybunalski, 2015, wyróżnienie solo, I miejsce zespół kameralny
  • III Międzynarodowy Konkurs Instrumentów Dętych, Warszawa, 2016, III miejsce, I miejsce zespół kameralny
  • XI Międzynarodowy Konkurs „Instrumenty Dęte”, Jastrzębie Zdrój, 2016 , III miejsce
  • Festiwal Klarnetowy, Piotrków Trybunalski, 2017, II miejsce solo, I miejsce zespół kameralny i nagroda specjalna dla najlepszego zespołu
  • Przesłuchania makroregionalne CEA, 2017, wyróżnienie
  • Młody Muzyk Roku 2018, półfinalista

Występował w Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie, w Zamku Królewskim w Warszawie. Koncertował w Belgii, Czechach, Niemczech, na Litwie. Od 2016 roku jest stypendystą Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci. W 2018 roku został przyjęty do Polskiej Orkiestry Młodzieżowej Lutosławski Youth Orchestra.

Organizatorzy: Fundacja HARMONIA, Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie

Zapraszamy!

Koncert „Muzyka antycznej Grecji z oracjami Włodzimierza Staniewskiego” –  4 lipca 2018 r., godz.21.30


Europejski Ośrodek Praktyk Teatralnych „Gardzienice”

Grupa teatralna powstała w roku 1977 z inicjatywy Włodzimierza Staniewskiego. Nazwa pochodzi od podlubelskiej wsi, gdzie teatr ma swoją siedzibę. Zespół zyskał międzynarodowy rozgłos, przez krytykę jest klasyfikowany jako eksperymentalny teatr antropologiczny. W związku z regularną aktywnością dydaktyczną, prowadzoną zarówno w kraju, jak i za granicą (organizowanie zajęć i warsztatów gry aktorskiej dla młodzieży), w 1997 roku powstała Akademia Praktyk Teatralnych. Najnowszy kierunek w działalności Ośrodka wyznacza spektakl Wesele. Wyspiański-Malczewski-Konieczny i związana z nim praca nad tropami antycznymi w polskiej kulturze.

Włodzimierz Staniewski

(ur. 1950) – reżyser teatralny, założyciel i dyrektor Europejskiego Ośrodka Praktyk Teatralnych „Gardzienice”. Autor koncepcji ekologii lub oikologii teatru, postulującej wyjście teatru z zamkniętej formuły scenicznej do przestrzeni naturalnych, bliskich przyrodzie. W swoich teatralnych poszukiwaniach czerpał z tekstów średniowiecznych i romantycznych (Spektakl wieczorny 1977, Gusła 1981, Carmina Burana 1990), ludowych i prawosławnych (Żywot protopopa Awwakuma 1982) oraz antycznych (Metamorfozy 1997, Ifigenia w A… 2007, Ifigenia w T… 2010, Oratorium Pytyjskie 2013), a w najnowszym spektaklu – polskich, przefiltrowanych przez wątki antyczne (Wesele. Wyspiański-Malczewski-Konieczny 2017).

Muzyka, tak jak ją słyszę i jak ją aplikuję, jest w teatrze współtwórczynią kreatywnego aktu. Czyli nie jest ani aranżacją, ani ilustracją, ani dodatkiem, ani czymś, co dopisuje się później dla podniesienia poziomu emocjonalnego w zdarzeniu scenicznym. Jest początkiem. Początkiem wszelkiego procesu tworzenia. (…) Muzyka nie jest, broń Boże, żadnym tłem. Jest kośćcem, kręgosłupem wszystkiego, jest też fenomenem, wokół którego wszystko się w pracy teatralnej osnuwa i oplata.
Włodzimierz Staniewski w rozmowie z Janem Lechem, „Ruch Muzyczny” 2/2016

Podróż w czasie i przestrzeni – koncert Muzyki Antycznej „Gardzienic” z Oracjami Włodzimierza Staniewskiego

Koncert Muzyki Antycznej „Gardzienic” to efekt mozolnej pracy i precyzyjnego warsztatu. Przypomina zbieranie odłamków pięknej, antycznej wazy, która spadła na marmurową posadzkę, a jej skorupy rozpadły się na wszystkie strony. Zbierając je z powrotem w całość artyści Europejskiego Ośrodka Praktyk Teatralnych „Gardzienice” pod kierunkiem Włodzimierza Staniewskiego budują nowe, współczesne brzmienia, które pozwalają starożytnym łupinom dogłębnie poruszać uszy i serca wszystkich słuchaczy.

W programie koncertu między innymi:

  • Tripoda manteion hos heiles (gr. Tak oto zdobyłeś wieszczy trójnóg)
  • Met emoi (gr. Ani mnie)
  • Hoson zes (gr. Dopóki żyjesz)
  • Katolophyromai (gr. Opłakuję)
  • I Pean delficki
  • Euoi Bakchai (gr. Euoi Bachantki)
  • Udramatyzowana muzyka ze spektakli Ifigenia w A…, Oratorium Pytyjskie.

Koncert wzbogaciły Oracje Włodzimierza Staniewskiego na temat muzyki antycznej i oikologii teatru.

Organizatorzy:
Ośrodek Praktyk Teatralnych GARDZIENICE, Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie
Wsparcie finansowe:
Firma MARRO Sp. z o.o., Uniwersytet Warszawski

 

Ikony: Freepik (www.freepik.com) z www.flaticon.com, Retina Display Icons (www.iconfinder.com/iconsets/TWG_Retina_Icons) od The Working Group (blog.twg.ca).