Funkcjonowanie BUW od 19 października 2020 r.
Bieżące aktualności są dostępne tutaj.
Zasady ogólne
- Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie, zwana dalej BUW, w organizacji obsługi czytelników podczas epidemii COVID-19 uwzględnia Wytyczne dla funkcjonowania bibliotek w trakcie epidemii COVID-19 w Polsce. Ministerstwo Rozwoju w konsultacji z GIS, 28.04.2020 r., ze zmianami z dnia 18.08.2020 r., zalecenia Ministerstwa Zdrowia, zalecenia Biblioteki Narodowej oraz IFLA (International Federation of Libraries’ Associations and Institutions), jak również wewnętrzne przepisy Uniwersytetu Warszawskiego
- Celem nadrzędnym podjętych działań jest umożliwienie korzystania ze zbiorów i usług BUW w sposób zapewniający bezpieczeństwo czytelników i pracowników BUW.
- Szczegółowe zasady zachowania się w BUW regulują Przepisy Porządkowe z dn. 30.09.2020.
Ogólne zasady korzystania z Biblioteki można sprawdzić w filmiku „BUW po 15 października 2020 r.”, a szczegółowe zasady opisane są poniżej.
Bezpieczeństwo czytelników BUW
- Czytelnicy zobowiązani są do stosowania zaleceń GIS oraz przestrzegania następujących zasad podczas pobytu w BUW:
- Rekomendowane jest noszenie rękawic jednorazowych.
- Wprowadza się następujące zasady szczegółowe podczas przebywania użytkowników w BUW:
- jednoczesna liczba użytkowników nie może przekraczać 300;
- użytkownicy nie są wpuszczani do BUW, jeżeli jednoczesna liczba użytkowników wyniesie 300; każde wejście czytelnika do BUW traktowane jest jak nowe wejście;
|
-
- do BUW mogą wchodzić wyłącznie użytkownicy posiadający ważne konto biblioteczne oraz kartę biblioteczną w fizycznej postaci, którą skanują na czytnikach przy wejściu do Biblioteki;
- stanowisko Zapisów jest zlokalizowane w uliczce, po lewej stronie od wejścia przy skrzyżowaniu ul. Lipowej i Dobrej.
- BUW nie zapewnia maseczek ani rękawic jednorazowych. W oznaczonych miejscach dostępne są ręczniki jednorazowe oraz płyny do dezynfekcji blatów stołów i krzeseł.
Zasady organizacji działania BUW
- Przywrócone są wszystkie usługi świadczone przez BUW, z wyjątkiem:
- szkoleń bezpośrednich studentów i innych użytkowników,
- konferencji, spotkań zewnętrznych, itp.,
- wszelkich zorganizowanych odwiedzin dla grup powyżej pięciu osób, m.in. wycieczek,
- wynajmu sal i pomieszczeń BUW,
- imprez kulturalnych, wernisaży, koncertów itp.
- udostępniania BUWialni i sal pracy grupowej.
- Sprawy niewymagające pobytu w Bibliotece i/lub bezpośredniego kontaktu z pracownikami BUW należy załatwiać online lub telefonicznie.
- Zaleca się korzystanie z trezora do zwrotu książek oraz selfczeków (również w przypadku opłat za przetrzymanie wypożyczonych zbiorów).
Godziny otwarcia
- Informacja:
- Informatorium (tel. 22 55 25 178/179, e-mail: informacja.buw@uw.edu.pl ),
- poniedziałek, wtorek 14-21,
- środa, czwartek, piątek 9-16
Uwaga! Przy stanowisku obsługi może przebywać wyłącznie jedna osoba.
- Czat Zapytaj Bibliotekarza (poniedziałek, wtorek 14-21, środa – piątek 9-16),
- Profil FB.
- Informatorzy dziedzinowi (tel. 22 55 25 159, 181 lub 183, email: informator.dziedzinowy@uw.edu.pl).
- Informatorium (tel. 22 55 25 178/179, e-mail: informacja.buw@uw.edu.pl ),
- Zapisy (tel. 22 55 25 382) i Informacja Wstępna (tel. 22 55 25 025) – sala w uliczce, po lewej stronie od wejścia przy skrzyżowaniu ul. Lipowej i Dobrej:
- poniedziałek, wtorek 14-20,
- środa, czwartek, piątek 9-15
Uwaga! Przy stanowisku obsługi może przebywać wyłącznie jedna osoba.
- Wypożyczalnia i selfczeki (poziom 1)
- poniedziałek, wtorek 14-21,
- środa, czwartek, piątek 9-16
Uwaga! Przy stanowisku obsługi może przebywać wyłącznie jedna osoba.
- Trezor – 24/7
- Czytelnia (poziom 2 w nowej lokalizacji, w dotychczasowej Czytelni Zbiorów XIX Wieku)
- poniedziałek, wtorek 14-21,
- środa, czwartek, piątek 9-16
Uwaga! Przy stanowisku obsługi może przebywać wyłącznie jedna osoba.
Nowa lokalizacja Czytelni na mapie poniżej
- Gabinety Zbiorów Specjalnych:
- Termin wizyty w danym gabinecie należy umówić telefonicznie lub mailowo i dostosować się do szczegółowych zaleceń pracownika BUW (Podstawowy wykaz telefonów oraz adresów e-mail Godziny otwarcia).
- W każdej z czytelni Gabinetów Zbiorów Specjalnych w tym samym czasie może przebywać tylko jeden użytkownik;
- Użytkownicy Gabinetów są zobowiązani także do posiadania ważnych kart bibliotecznych i stosowania się do ograniczenia liczby jednoczesnych użytkowników w BUW.
Konta biblioteczne i zapisy
- Dotychczasowe konta studentów, doktorantów i pracowników UW są aktualizowane na podstawie danych w USOS.
- Konta Czytelników korzystających z BUW w ramach SWW BiblioWawa są automatycznie przedłużone do 31 października 2020 r.
- Studenci, doktoranci i pracownicy UW, którzy posiadają ELS, ELD i ELP, mogą zdalnie aktywować swoje konto biblioteczne.
- Szczegółowe informacje i linki do aktywacji znajdują się w zakładce Zapisy na stronie https://www.buw.uw.edu.pl/informacje-praktyczne/jak-korzystac/
- Uwaga! Procedura zdalnej aktywacji i/lub aktualizacji konta czytelnika dostępna jest tylko dla studentów, doktorantów i pracowników UW z wprowadzonym do USOS kompletem danych.
- Hasło do aktualnego konta bibliotecznego można odzyskać poprzez opcję „Zapomniałeś hasła” dostępną pod panelem logowania do konta bibliotecznego (Film instruktażowy, Instrukcja odzyskania hasła).
- Studenci i słuchacze studiów podyplomowych, doktoranci i pracownicy UW, nieposiadający kart ELS/ELD/ELP oraz osoby spoza Uniwersytetu Warszawskiego mogą założyć konto biblioteczne w BUW na stanowisku Zapisów (sala w uliczce, po lewej stronie od wejścia przy skrzyżowaniu ul. Lipowej i Dobrej).
- Prośby dotyczące założenia kont kaucyjnych należy zgłaszać na adres email: reklamacje.buw@uw.edu.pl
- Członkowie Klubu Absolwentów UW mogą aktywować swoją kartę członkowską jako kartę biblioteczną na stanowisku Zapisów (sala w uliczce, po lewej stronie od wejścia przy skrzyżowaniu ul. Lipowej i Dobrej).
- Uwaga! Bez opłat przedłużona jest (o okres analogiczny do utraconego z powodu zamknięcia BUW) ważność konta bibliotecznego czytelnikom kaucyjnym i uprawnionym do korzystania tylko na miejscu (czytelnicy, którzy zapłacili za kartę biblioteczną).
- Zawieszone jest wydawanie biletów jednodniowych.
Zasady zamówień i wypożyczeń
- Książki można wypożyczać w selfczekach lub w Wypożyczalni na poziomie 1.
- Obowiązują następujące limity wypożyczeń:
- do 20 wol. na 90 dni – pracownicy i doktoranci Uniwersytetu Warszawskiego;
- do 15 wol. na 60 dni – profesorowie i doktorzy habilitowani spoza Uniwersytetu Warszawskiego, legitymujący się ważnym dokumentem tożsamości wydanym w Polsce;
- do 10 wol. na 30 dni – studenci i słuchacze wszystkich studiów licencjackich, magisterskich i podyplomowych, realizowanych na Uniwersytecie Warszawskim;
- do 3 wol. na 30 dni – pozostali użytkownicy indywidualni posiadający uprawnienia do wypożyczeń.
- do 20 wol. na 30 dni – biblioteki jednostek organizacyjnych UW.
- do 10 wol. na 30 dni – inne biblioteki i instytucje krajowe.
- Zamówienia na książki z Magazynu można składać po zalogowaniu się do katalogu online bibliotek UW:
- do logowania służy nr karty bibliotecznej, nr ELS / ELD / ELP (umieszczony pod kodem kreskowym) oraz hasło (zob. film instruktażowy pokazujący jak odzyskać hasło do konta bibliotecznego).
- Tryb realizacji zamówień:
- zamówienia składane w poniedziałki i wtorki do godz. 20, środy, czwartki i piątki do godz. 15 – realizowane są tego samego dnia,
- zamówienia składane w poniedziałki i wtorki po godz. 20, środy i czwartki po godz. 15 – realizowane są w dniu następnym,
- zamówienia składane w piątki po godz. 15, w soboty i niedziele – realizowane są w poniedziałek.
- Czas realizacji zamówienia – około 1 godz.
- Zamówione książki należy odebrać w Wypożyczalni w ciągu pięciu dni od dnia realizacji zamówienia.
Prolongaty
- Można prolongować termin zwrotu wypożyczonej książki nie wcześniej niż na 14 dni przed jego upływem, gdy spełnione są następujące warunki:
- nie upłynął termin zwrotu tego egzemplarza albo innej pozycji, która znajduje się na koncie bibliotecznym użytkownika,
- nie upłynął termin ważności konta,
- na koncie nie ma zaległych opłat,
- inny czytelnik nie zarezerwował tego egzemplarza.
- Dokonać prolongaty można online, na selfczeku lub po zgłoszeniu się osobiście w Wypożyczalni.
- Niezależnie od uprawnień użytkownika książkę można prolongować z rzędu nie więcej niż pięć razy, każdorazowo na 30 dni od daty dokonania prolongaty, z wyjątkiem książek wypożyczanych na okresy krótsze, których termin prolongaty jest zgodny z ich terminem wypożyczenia.
Rezerwacja wypożyczonej książki
- Jeśli książka jest wypożyczona przez innego czytelnika, można ją zarezerwować. Zobacz instrukcję.
- Kiedy książka zostanie zwrócona, jej status na koncie z „W toku” zmieni się na „Do odbioru”, a czytelnik otrzyma e-mail z informacją o możliwości odbioru książki.
- Książki z rezerwacji czekają na odbiór w Wypożyczalni przez 5 dni.
Zwroty
- Zwrotów można dokonywać:
- poprzez wrzucenie ich do trezora, znajdującego się przed wejściem głównym BUW,
- książki z trezora są wyjmowane w godzinach pracy Wypożyczalni co godzinę; ostatni raz są wyjmowane na godzinę przed zamknięciem Wypożyczalni,
- Uwaga! Prosimy nie wrzucać do trezora książek wypożyczonych z bibliotek wydziałowych! W sprawie zwrotu tych książek prosimy o kontakt z konkretną biblioteką. BUW nie będzie pośredniczył w zwrocie takich książek.
- w selfczekach na poziomie 1,
- osobiście przy wypożyczaniu kolejnych książek w Wypożyczalni,
- poprzez odesłanie książek pocztą na własny koszt na adres BUW (ul. Dobra 56/66, 00-312 Warszawa) z dopiskiem „Wypożyczalnia Miejscowa”.
Przy zwrocie brany jest pod uwagę dzień dostarczenia przesyłki do Biblioteki, a nie data wysyłki.
- poprzez wrzucenie ich do trezora, znajdującego się przed wejściem głównym BUW,
- Czytelnicy szczególne zagrożeni zarażeniem COVID-19 lub przebywający na kwarantannie mogą się kontaktować telefonicznie lub mailowo z BUW w celu ustalenia zwrotu posiadanych książek – tel. 22 55 25 384, adres e-mail: reklamacje.buw@uw.edu.pl.
Uwaga! Zwracane książki nie podlegają kwarantannie.
Przekroczenie terminu zwrotu
- Przekroczenie terminu zwrotu wypożyczonych książek oraz czytników książek elektronicznych skutkuje zablokowaniem konta czytelnika. Do czasu uregulowania zobowiązań wobec Biblioteki nie można wypożyczać następnych książek, prolongować ich ani zamawiać i rezerwować następnych egzemplarzy.
- Opłaty:
- 40 gr – za każdy dzień przekroczenia terminu zwrotu jednej książki od 1.02.2015 r.,
- 25 gr – za każdy dzień przekroczenia terminu zwrotu jednej książki do 31.01.2015 r.,
- 1 zł – za każdy dzień przekroczenia terminu zwrotu czytnika Kindle,
- 5 zł – za każdy dzień przekroczenia terminu zwrotu kluczyka do skrytki samoobsługowej.
Uwaga! Opłata jest automatycznie naliczana do chwili zwrotu przetrzymanej książki, czytnika i kluczyka.
- Opłatę za przekroczenie terminu zwrotu, po uprzednim oddaniu przetrzymanych książek, można uiścić:
- w Wypożyczalni (płatność tylko kartą płatniczą) lub
- w odpowiednio oznakowanym selfczeku (płatność tylko kartą płatniczą lub systemem NFC) lub
- przelewem na konto (dotyczy tylko książek wypożyczonych z BUW): Uniwersytet Warszawski Bank Millennium S. A. – 69 11602202 0000 0000 6085 0087 z tytułu „Opłata za przetrzymanie książek z BUW”.
Uwaga! Usunięcie zaległości z konta nastąpi dopiero po przekazaniu informacji o wpłacie od pełnomocnika kwestora UW (co następuje z kilkudniowym opóźnieniem).
Uwaga! Opłaty za przetrzymanie książek z bibliotek wydziałowych UW są przyjmowane wyłącznie na konta bibliotek podanych na ich stronach internetowych!
Rozliczenia
- Rozliczenia realizowane są przez dziekanaty poszczególnych jednostek drogą elektroniczną poprzez platformę USOSWeb.
- Czas realizacji rozliczenia z BUW trwa do 5 dni roboczych (z wyłączeniem sobót i niedziel).
- Aby uzyskać rozliczenie, należy mieć uregulowany stan konta bibliotecznego (brak wypożyczeń i nieuregulowanych należności finansowych). Obowiązek rozliczenia z BUW dotyczy również studentów UW, którzy nie korzystali z BUW.
- Uzyskanie rozliczenia na koniec studiów I stopnia oznacza likwidację konta bibliotecznego. Student rozpoczynający studia II stopnia na UW musi ponownie aktywować konto biblioteczne.
- Rozliczenie obiegówki na studiach II stopnia również oznacza likwidację konta w BUW. Jeżeli student chciałby nadal korzystać z Biblioteki należy:
- założyć płatną kartę biblioteczną (20 zł), która uprawnia do korzystania ze zbiorów BUW na miejscu, bez wypożyczeń książek do domu
- lub zarejestrować się w Klubie Absolwenta. Karta z Klubu Absolwenta daje możliwość wypożyczania 3 książek i uprawnia do korzystania ze zbiorów BUW na miejscu. Karta nie daje dostępu do zasobów elektronicznych z domu.
- W przypadku pytań i wątpliwości prosimy o kontakt z Wypożyczalnią, tel. 22 55 25 167 lub z Samodzielnym Stanowiskiem ds. obsługi Użytkowników BUW, tel. 22 55 25 182 lub 384, e-mail: reklamacje.buw@uw.edu.pl
Reklamacje
- Należy zgłaszać telefonicznie (tel. 22 55 25 182, 22 55 25 384) lub na adres email: reklamacje.buw@uw.edu.pl
- skargi i wnioski dotyczące udostępniania zbiorów i obsługi użytkownika,
- reklamacje wypożyczeń,
- zgłoszenia zagubionych i zniszczonych książek.
- Terminy wizyt w BUW w sprawach wymagających kontaktu osobistego należy wcześniej umówić telefonicznie lub emailem.
- Sprawy dotyczące zagubionych i zniszczonych książek rozpatrywane są w ciągu 14 dni, reklamacje wypożyczeń, skargi i wnioski – w ciągu 30 dni.
Wypożyczenia międzybiblioteczne
- Z Wypożyczalni Międzybibliotecznej mogą korzystać studenci, doktoranci i pracownicy UW posiadający ważne konto biblioteczne bez zaległości.
- Zamówienia na książki lub artykuły niedostępne w BUW i bibliotekach warszawskich
- należy składać poprzez dedykowaną aplikację,
- w zamówieniach należy podać dokładne dane bibliograficzne:
- książki – autor, tytuł, miejsce, rok wydania,
- kopii artykułu – autor, tytuł artykułu oraz dokładny tytuł czasopisma, rocznik, numer.
- jednorazowo można zamówić 5 publikacji,
- o realizacji lub braku możliwości realizacji zamówienia, użytkownik zostaje powiadomiony mailem lub telefonicznie.
- Z zamówionych materiałów będzie można skorzystać w Czytelni po uprzedniej rezerwacji wejścia w wybranym dniu.
- najpóźniej dzień przed wizytą w BUW użytkownik musi zgłosić wizytę telefonicznie (tel. 55 25 209) lub na adres email: wyp.buw@uw.edu.pl,
- po wejściu do BUW użytkownik powinien zgłosić swoją wizytę pracownikom ochrony.
Skanowanie
- Przywrócone zostały zwyczajne zasady świadczenia usług reprograficznych. Usługi te należy zamawiać przesyłając na adres email: reprobuw@uw.edu.pl odpowiedni formularz. Więcej informacji na stronie https://www.buw.uw.edu.pl/informacje-praktyczne/uslugi/kopiowanie-zbiorow/
- Dla społeczności UW, tj. studentów, doktorantów i pracowników posiadających aktywne konto biblioteczne nadal jest świadczona usługa bezpłatnych skanów na dotychczasowych zasadach.
- Zamawiający nie mogą mieć przetrzymanych książek i nieuregulowanych opłat naliczonych przez BUW. Osoby mające na koncie naliczone opłaty w bibliotekach wydziałowych mogą zamawiać skany.
- Zamówienia w postaci wypełnionego formularza należy przesłać z adresu e-mail w domenie uw.edu.pl na adres: reprobuw@uw.edu.pl.
- Jedna osoba może złożyć maksymalnie jedno zamówienie na tydzień.
- Można złożyć zamówienie na skany ze wszystkich materiałów zgromadzonych w BUW, z wyjątkiem nienaukowych czasopism bieżących.
- Można zamówić do 50 stron tekstu oryginalnego (nie skanów). Skany będą zapisane do czarno-białych plików TIFF lub pliku PDF (bez OCR).
- Zamówienia będą realizowane według kolejności wpływu.
- Ze względu na przepisy RODO zamówienia złożone przez osoby posługujące się nie swoimi danymi osobowymi nie będą realizowane.
Uwaga! Sprawdź też, czy poszukiwane materiały nie są dostępne w wersji elektronicznej. Pomoże Ci w tym nasz film instruktażowy Gdzie szukać cyfrowych publikacji – mini przewodnik
Szatnia
- Zaleca się korzystanie z skrytek samoobsługowych.
- Kluczyki do skrytek można wypożyczyć na stanowisku ochrony przy wejściu do BUW.
- Kluczyk do skrytki jest wypożyczany na jeden dzień i nie ma możliwości prolongowania terminu jego zwrotu oraz dokonywania rezerwacji. Kluczyk należy zwrócić ochronie tego samego dnia.
- Więcej informacji na stronie https://www.buw.uw.edu.pl/informacje-praktyczne/regulaminy/zasady-udostepniania-skrytek-samoobslugowych/
- Szatnia jest samoobsługowa, za rzeczy pozostawione w szatni BUW nie odpowiada.
Wolny Dostęp
- Wybrane miejsca w celkach, zlokalizowane blisko stanowisk pracy pracowników BUW oraz przy ciągach komunikacyjnych są niedostępne dla użytkowników.
- W Wolnym Dostępie należy zachować ciszę.
- Z Wolnego Dostępu zostały usunięte pufy.
Zasoby online
- Studenci, doktoranci i pracownicy UW mają możliwość zdalnego dostępu do kolekcji książek i czasopism elektronicznych będących w subskrypcji UW, dostępnych ze strony BUW w zakładce „Zasoby online” (https://www.buw.uw.edu.pl/zasoby-online/), po zalogowaniu się za pomocą numeru karty bibliotecznej (lub 11-cyfrowego numeru ELS/ELD/ELP pisanego bez spacji – jeśli te dokumenty zostały aktywowane jako karta biblioteczna) i hasła.
- Zaległości na koncie (kary, przetrzymane książki) nie są przeszkodą w dostępie do zasobów elektronicznych.
Biblioteki wydziałowe UW
Informujemy, że o otwarciu poszczególnych bibliotek wydziałowych decydują władze danej jednostki Uniwersytetu Warszawskiego.
Informacje o trybie funkcjonowania tych bibliotek zamieszczamy na stronie BUW w zakładce Biblioteki Wydziałowe UW, ale sugerujemy też sprawdzenie aktualności na stronie konkretnej biblioteki.
Informujemy ponadto, że nie ma możliwości zamawiania ani zwrotu książek z bibliotek wydziałowych w BUW.
Uwaga!
- Książek wypożyczonych z bibliotek wydziałowych prosimy nie wrzucać do trezora!
- Książek z bibliotek wydziałowych prosimy nie zamawiać do BUW!
Opublikowano: 16 października 2020