Szkolenia tematyczne
Zapraszamy na bezpłatne szkolenia organizowane przez pracowników Oddziału Usług Informacyjnych i Szkoleń BUW.
W szkoleniach stacjonarnych i online może uczestniczyć każdy zainteresowany, zazwyczaj bez konieczności zapisywania się.
Jeśli na szkolenie wymagane są zapisy, link do formularza znajduje się w grafiku.
Aby wziąć udział w szkoleniu stacjonarnym musisz posiadać aktywną kartę biblioteczną BUW.
Masz pytania na temat szkoleń?
Telefon: +48 22 55 25 178, +48 22 55 25 179, +48 22 55 25 181
E-mail: informacja.buw@uw.edu.pl
Czat: Zapytaj Bibliotekarza
Zastosowanie sztucznej inteligencji w czasie studiów
Celem szkolenia jest zapoznanie osób w nim uczestniczących z praktycznymi zastosowaniami narzędzi generatywnej sztucznej inteligencji w procesie studiowania, na przykładzie ChatuGPT.
Na szkoleniu zaprezentowane zostaną przykłady, w jaki sposób ChatGPT może pomóc w zakresie pisania, edycji i tłumaczenia tekstów akademickich oraz przygotowania bibliografii. Omówione zostaną także kwestie praw autorskich, poprawnego cytowania i unikania plagiatu w kontekście korzystania z generatywnej AI.
Szkolenie jest kierowane przede wszystkim do osób studiujących, ale także wszystkich zainteresowanych tematyką.
Forma: szkolenie stacjonarne / online poprzez Google Meet.
Miejsce szkolenia stacjonarnego: Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie, ul. Dobra 56/66, sala 139.
Czas trwania: 70 minut
Prowadzące: dr Zuza Wiorogórska, Zuzanna Sendor
Terminy szkoleń |
12 grudnia 2024 r. (czwartek)
godz. 15-16.10 szkolenie stacjonarne, BUW, sala 139 |
Primo – nowy katalog bibliotek UW
Celem szkolenia jest zapoznanie wszystkich zainteresowanych z nowym katalogiem bibliotek UW. W czasie szkolenia omówione zostaną: wyszukiwanie podstawowe i zaawansowane, dostępność egzemplarzy, konto czytelnika i dostępne z jego poziomu funkcje.
Forma: online poprzez Google Meet
Czas trwania: 60 minut
Prowadzące: Anna Gimlewicz, Zuzanna Sendor
Terminy szkoleń |
4 grudnia 2024 r. (środa)
godz. 9:30-10:30 |
10 grudnia 2024 r. (wtorek)
godz. 9-10 godz. 17-18 |
17 grudnia 2024 r. (wtorek)
godz. 10-11 |
19 grudnia 2024 r. (czwartek)
godz. 17-18 |
Jak i gdzie szukać literatury naukowej
Celem zajęć jest zapoznanie uczestników z ogólnymi źródłami informacji naukowej, w szczególności dostępnymi w open access oraz z metodami szukania w tych źródłach. Zdobyta na zajęciach wiedza będzie przydatna w toku studiów.
W trakcie zajęć zaprezentowane będą:
1. źródła informacji:
- bibliografie,
- katalogi bibliotek,
- wyszukiwarki publikacji naukowych,
- repozytoria,
- biblioteki cyfrowe,
- otwarte zasoby internetowe;
2. sposoby szukania w źródłach: podstawowe, zaawansowane, tematyczne;
3. zasady oceny i selekcji wyszukanej literatury.
Czas: 90 min
Prowadzący: Anna Gimlewicz
Terminy szkoleń |
11 grudnia 2024 r. (środa)
godz. 9.30-11 |
Zasoby online dla początkujących
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z aktualną ofertą licencjonowanych zasobów elektronicznych UW (e-czasopism, e-książek i baz) wraz z praktycznym omówieniem kilku najważniejszych narzędzi wyszukiwawczych. Zdobyta na zajęciach wiedza będzie przydatna w codziennej nauce, przygotowaniu do zajęć, a w przyszłości również do zbierania materiałów do prac dyplomowych.
Szkolenie szczególnie przydatne dla osób, które wcześniej nie korzystały z zasobów online UW oraz dla tych, które potrzebują przypomnienia po przerwie.
Uczestnicy szkolenia:
1. Zdobędą wiedzę o aktualnej ofercie zasobów online: e-czasopism, baz i e-książek.
2. Otrzymają informacje i instrukcje dotyczące uprawnień do korzystania, logowania i pobierania materiałów online z dostępnych licencjonowanych zasobów online.
Czas: 60 min.
Terminy szkoleń |
Kolejne terminy będą podane wkrótce. |
Multiwyszukiwarka dla zaawansowanych
Celem zajęć jest wprowadzenie do zaawansowanych funkcjonalności Multiwyszukiwarki EBSCO Discovery Service (EDS), dostępnej na stronie BUW, przydatnych zwłaszcza podczas poszukiwania literatury i tworzenia publikacji naukowych. Podczas szkolenia prezentowane są różne warianty wyszukiwania oraz praca z wynikami wyszukiwania, cytowania oraz tworzenie własnej struktury materiałów w folderach.
Uczestnicy szkolenia:
1. Zdobędą wiedzę o zastosowaniu Multiwyszukiwarki w procesie poszukiwania materiałów do codziennej nauki, pracy naukowej i prac dyplomowych.
2. Mają pogłębioną wiedzę na temat algorytmów trafności zastosowanych w narzędziu.
3. Mają wiedzę nt. budowania trafnych fraz wyszukiwawczych, zwiększających efektywność ich pracy.
Czas: 60 min.
Terminy szkoleń |
Kolejne terminy będą podane wkrótce. |
Książki elektroniczne
Celem zajęć jest zapoznanie uczestników z aktualną ofertą książek elektronicznych oraz wszystkimi możliwościami platform online, gdzie są one udostępniane. Prezentowane są najbardziej popularne serwisy z książkami i podręcznikami akademickimi w języku polskim: IBUK Libra, Ebookpoint Biblio oraz z książkami w jęz. angielskim (i w innych), do których Biblioteka wykupiła dostęp. Szkolenie porusza wiele zagadnień praktycznych i wskazówek ułatwiających pracę z e-książkami.
Uczestnicy:
1. Zdobędą wiedzę o aktualnej ofercie książek elektronicznych dostępnych na UW.
2. Mają pogłębioną wiedzę dotyczącą technicznych aspektów korzystania z e-książek (ich pobieranie, zapisywanie na własnych urządzeniach oraz przeszukiwanie w tekście e-książki).
3. Mają wiedzę na temat różnych form udostępniania e-książek oraz możliwościach kształtowania oferty przez Użytkowników.
Czas: 60 min.
Terminy szkoleń |
Kolejne terminy będą podane wkrótce. |
Zasoby online dla historyków i archeologów
Zajęcia skoncentrowane są na zaprezentowaniu elektronicznych źródeł informacji z zakresu historii oraz archeologii. Główny nacisk położony jest na źródła polskie (biblioteki cyfrowe, katalogi biblioteczne, repozytoria, portale), ale prezentowane są także liczne źródła zagraniczne. Celem zajęć jest zapoznanie uczestników z rozsianymi w sieci internet zasobami informacyjnymi z zakresu nauk historycznych. Zdobyta na zajęciach wiedza będzie przydatna zarówno w toku studiów, jak również w codziennym życiu, m.in. dla uczniów szkół średnich czy osób poszukujących źródeł genealogicznych. Uczestnicy będą potrafili odnaleźć relewantne źródła informacji posługując się portalem dziedzinowym Nauki historyczne.
W trakcie zajęć poruszane będą następujące zagadnienia:
- wyszukiwanie informacji w katalogach bibliotecznych,
- korzystanie z zasobów online UW,
- korzystanie z otwartych zasobów elektronicznych dostępnych w sieci internet,
- zasoby informacyjne zgromadzone w portalu dziedzinowym Nauki historyczne na stronie www BUW.
Czas: 60 min.
Prowadzący: Lilianna Nalewajska
Terminy szkoleń |
16 grudnia 2024 r. (poniedziałek)
godz. 14.30-15.30 |
Zasoby online dla historyków sztuki
Zajęcia skoncentrowane są na zaprezentowaniu elektronicznych źródeł informacji z zakresu historii oraz archeologii. Główny nacisk położony jest na źródła polskie (biblioteki cyfrowe, katalogi biblioteczne, repozytoria, portale), ale prezentowane są także liczne źródła zagraniczne. Celem zajęć jest zapoznanie uczestników z rozsianymi w sieci internet zasobami informacyjnymi z zakresu historii sztuki. Zdobyta na zajęciach wiedza będzie przydatna zarówno w toku studiów, jak również w codziennym życiu, m.in. dla uczniów szkół średnich oraz innych osób zainteresowanych dziedziną. Uczestnicy będą potrafili odnaleźć relewantne źródła informacji posługując się portalem dziedzinowym Muzyka, architektura, sztuki.
W trakcie zajęć poruszane będą następujące zagadnienia:
- wyszukiwanie informacji w katalogach bibliotecznych,
- korzystanie z zasobów online UW,
- korzystanie z otwartych zasobów elektronicznych dostępnych w sieci internet,
- zasoby informacyjne zgromadzone w portalu dziedzinowym Muzyka, architektura, sztuki piękne na stronie www BUW.
Czas: 60 min.
Prowadzący: Lilianna Nalewajska
Terminy szkoleń |
17 grudnia 2024 r. (wtorek)
godz. 14.30-15.30 |
Zasoby online dla polonistów: bazy bibliograficzne, e-książki, e-czasopisma
Zajęcia skoncentrowane są na zaprezentowaniu elektronicznych źródeł informacji z zakresu języka polskiego i polskiej literatury. Główny nacisk położony jest na źródła polskie (bibliografie, słowniki, czasopisma, katalogi biblioteczne, repozytoria, portale), ale prezentowane są także źródła zagraniczne. Celem zajęć jest zapoznanie uczestników z zasobami rozsianymi w Internecie. Zdobyta na zajęciach wiedza będzie przydatna zarówno w toku studiów, jak również w codziennym życiu, m.in. studentom, uczniom szkół średnich. Przyda się też pracownikom dydaktycznym i nauczycielom. Uczestnicy będą potrafili odnaleźć relewantne źródła informacji posługując się portalem dziedzinowym „Język, literatura”.
W trakcie zajęć poruszane będą następujące zagadnienia:
- wyszukiwanie informacji w katalogach bibliotecznych,
- korzystanie z zasobów online UW,
- korzystanie z otwartych zasobów elektronicznych dostępnych w Internecie,
- zasoby informacyjne zgromadzone w portalu dziedzinowym Język, literatura na stronie www BUW.
Forma: szkolenie stacjonarne
Miejsce: Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie, ul. Dobra 56/66, sala 139
Czas: 60-90 min
Prowadzący: Alina Cywińska
Terminy szkoleń |
12 grudnia 2024 r. (czwartek)
godz. 16.30-18 szkolenie stacjonarne, BUW, sala 139 |
Redakcja tekstu naukowego w Microsoft Word
Celem zajęć jest zapoznanie uczestnika z bardziej zaawansowanymi, naukowymi funkcjami edytora tekstu MS Word, co w efekcie ma udoskonalić i przyspieszyć pisanie tekstów o charakterze naukowym. Zdobyta na zajęciach wiedza będzie przydatna nie tylko w toku studiów, ale także w codziennym życiu lub w zadaniach zawodowych – osoba uczestnicząca będzie potrafiła przygotować poprawny pod względem edycyjnym tekst pracy zaliczeniowej, dyplomowej lub pisany na potrzeby własne.
W trakcie szkolenia omówione będą następujące zagadnienia:
- podstawowe zasady edycji tekstu naukowego,
- style akapitowe,
- sekcje,
- spis treści,
- indeksy,
- odsyłacze,
- spisy,
- nagłówki i stopki,
- przypisy i bibliografia w ramach MS Word – z wyłączeniem zewnętrznych menadżerów bibliografii (Zotero, Mendeley etc.),
- strona tytułowa.
Cała zdobyta wiedza pozwoli uniknąć ręcznego, niepoprawnego wykonywania czynności, które można łatwo i szybko zautomatyzować.
Szkolenie ma formę wykładową, jednak proponowane jest przećwiczenie użycia prezentowanych funkcji we własnym zakresie, na własnym komputerze.
Prowadzący: Jakub Gniadzik, kontakt: j.gniadzik@uw.edu.pl
Czas: 90 min
Terminy szkoleń |
4 grudnia 2024 r. (środa)
godz. 13.15-14.45 Uwaga! Szkolenie odwołane. |
18 grudnia 2024 r. (środa)
godz. 9.45-11.15 |
Menedżery bibliografii - Mendeley i Zotero
Celem zajęć jest zapoznanie uczestników z działaniem narzędzi do zarządzania bibliografią oraz tworzenia cytowani w sposób zautomatyzowany. Prezentowane są dwa narzędzia – Mendeley i Zotero. Podczas zajęć opowiemy o stylach cytowania i konieczności poprawnego tworzenia przypisów w tekście oraz bibliografii załącznikowej. Zdobyta wiedza będzie przydatna w toku studiów – uczestnicy będą potrafili wykorzystać narzędzia do zarządzania bibliografią przy pisaniu prac dyplomowych i innych tekstów naukowych. Umiejętność tworzenia biblioteczki źródeł oraz łatwe przygotowanie bibliografii załącznikowej zwiększą efektywność pracy i znacząco skrócą czas potrzebny do przygotowania tekstu naukowego.
W trakcie zajęć poruszane będą następujące zagadnienia:
- czym są menedżery bibliografii – wprowadzenie,
- prezentacja narzędzi – główne podobieństwa i różnice działania,
- omówienie działania programu Mendeley – cytowanie i tworzenie bibliografii załącznikowej,
- omówienie działania programu Zotero – cytowanie i tworzenie bibliografii załącznikowej.
Prowadzący: Lilianna Nalewajska
Terminy szkoleń |
18 grudnia 2024 r. (środa)
godz. 14.30-16.00 |
Menedżer bibliografii - EndNote
EndNote to profesjonalny program do zarządzania bibliografią, który ułatwia tworzenie prac naukowych. Umożliwia bezpośrednie dodawanie pozycji do bibliografii z ponad 1400 baz i katalogów. Automatycznie wstawia przypisy w tekście dokumentu w edytorze Microsoft Word przy jednoczesnym tworzeniu bibliografii pracy i możliwości formatowania w odpowiednim stylu bibliograficznym. Jako narzędzie pracy grupowej pozwala na współpracę z innymi użytkownikami programu. Dzięki funkcji „match manuscript” stanowi również pomoc w wyszukaniu właściwego czasopisma do publikacji.
Na szkoleniu pokażemy możliwości programu: tworzenie bibliografii, wyszukiwanie i pobieranie opisów bibliograficznych, wstawianie przypisów, wybór stylów cytowania, dzielenie się wynikami pracy z innymi użytkownikami.
Czas: 60 min
Prowadzący: Michał Mirowski
Terminy szkoleń |
Kolejne terminy będą podane wkrótce. |
Twój e-Przodek. Jak szukać swoich korzeni w Internecie?
Celem zajęć jest zapoznanie uczestników z informacjami potrzebnymi przy poszukiwaniu swoich przodków. Dzięki zdobytej na zajęciach wiedzy przygotują swoje drzewo genealogiczne.
W trakcie zajęć poruszane będą następujące zagadnienia:
- Podstawowe informacje i dokumenty niezbędne przy poszukiwaniu przodków – tzw. akta metrykalne.
- Inne dokumenty przydatne w genealogii.
- Źródła, bazy i serwisy przydatne dla genealogii oraz metody wyszukiwania w tych zasobach.
- Programy do tworzenia drzewa genealogicznego.
- Badania DNA a genealogia.
Czas: 90 minut/120 min.
Forma: szkolenie stacjonarne /online poprzez Google Meet.
Miejsce szkolenia stacjonarnego: Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie, ul. Dobra 56/66, sala 139.
Prowadzący: Anna Gimlewicz, e-mail: a.gimlewicz@uw.edu.pl
Terminy szkoleń |
3 grudnia 2024 r. (wtorek)
godz. 10-12 |
Infrastruktura otwartej nauki: ścieżki publikacyjne, otwarte czasopisma, repozytoria, polityka wydawnicza
Tematem zajęć są zasady i spektrum praktyk otwartego publikowania oraz polityka otwartości czołowych wydawców polskich i zagranicznych. Omówione zostaną strategie publikacyjne oraz formy dystrybucji czasopism. Ponadto uczestnicy zapoznają się ze sposobami udostępniania swoich publikacji zgodnie z wymogami prawa autorskiego i etyki naukowej, dowiedzą się jak czytać mowy wydawnicze.
Forma: szkolenie online poprzez Google Meet
Prowadzący: Maja Bogajczyk
Terminy szkoleń |
Kolejne terminy będą podane wkrótce. |
Mandat otwartości a programy grantowe, Plan S. Programy otwartego publikowania
Tematem zajęć są wymogi instytucji finansujących naukę w kontekście otwartej nauki. Zostanie omówiona polityka otwartości Narodowego Centrum Nauki, regulacje Komisji Europejskiej w tym zakresie oraz założenia Planu S. Uczestnicy poznają również uczelniane i ogólnokrajowe programy wspierające otwarte publikowanie na uczelni i w Polsce.
Forma: szkolenie online poprzez Google Meet
Prowadzący: Maja Bogajczyk
Terminy szkoleń |
Uwaga! W najbliższym czasie szkolenie zostanie zorganizowane w ramach projektu IDUB. |
Otwarta nauka: dane badawcze i plan zarządzania danymi
Tematem zajęć jest przygotowania planu zarzadzania danymi według wytycznych NCN i Komisji Europejskiej. Na spotkaniu zostanie wyjaśnione, dlaczego w polityce OA instytucji grantowych znalazła się konieczność udostępniania danych badawczych. Omówione zostanie, jakie przyjęto zasady udostępniania danych badawczych i jaki może to mieć wpływ na projekty grantowe.
Forma: szkolenie online poprzez Google Meet
Prowadzący: Maja Bogajczyk
Terminy szkoleń |
Uwaga! W najbliższym czasie szkolenie zostanie zorganizowane w ramach projektu IDUB. |
Ocena działalności naukowej i analiza dorobku - narzędzia, wskaźniki, bazy
Celem szkolenia jest przedstawienie podstawowych zasadami oceny działalności naukowej. Zostaną omówione najważniejsze wskaźniki naukometryczne, w tym Impact Factor i indeks Hirscha, ministerialna punktacja publikacji naukowych oraz system oceny parametrycznej Ministerstwa Edukacji i Nauki. Uczestnicy poznają również bazy i narzędzia bibliometryczne, które służą do oceny dorobku naukowego: Web of Science, Incites, Scopus, Scival.
Forma: szkolenie online poprzez Google Meet
Prowadzacy: Maja Bogajczyk
Terminy szkoleń |
Uwaga! W najbliższym czasie szkolenie zostanie zorganizowane w ramach projektu IDUB. |
Identyfikacja badacza w sieci
Celem warsztatów jest zaprezentowanie w jaki sposób można łatwo i profesjonalnie przygotować swoje naukowe CV w sieci. Podczas spotkania omówione zostaną: identyfikator naukowca ORCiD, zasady funkcjonowania Polskiej Bibliografii Naukowej, profili autora w bazach Web of Science i Scopus. Uczestnicy dowiedzą się też w jaki sposób korzystać z popularnych profili dla naukowców: Google Scholar, ResearchGate i Academia.edu.
Forma: szkolenie online poprzez Google Meet
Prowadzący: Maja Bogajczyk
Terminy szkoleń |
Kolejne terminy będą podane wkrótce. |
W jakim czasopiśmie publikować?
Szkolenie dla autorów artykułów naukowych. Omówione zostaną kryteria, które warto zastosować przy wyborze czasopisma oraz narzędzia, które mogą być pomocne w znalezieniu odpowiedniego miejsca publikacji. Uczestnicy zostaną zapoznani z najpopularniejszymi formami umów wydawniczych. Dowiedzą się jak działa umowa o przeniesienie autorskich praw majątkowych i na jakie zapisy warto zwrócić uwagę by chronić swoje prawa autorskie.
Forma: szkolenie online poprzez Google Meet
Prowadzący: Maja Bogajczyk
Terminy szkoleń |
Kolejne terminy będą podane wkrótce. |