Faust gra w ruletkę, dławi się ością i zamienia w Faustynę. Reinterpretacje Fausta Goethego we współczesnych dramatach austriackich (Wolfgang Bauer, Ewald Palmetshofer i Elfriede Jelinek). Wykład dr Agnieszki Jezierskiej-Wiśniewskiej

17marca 2025 r. godz. 13.15-14.30

Zapraszamy na wykład dr Agnieszki Jezierskiej-Wiśniewskiej pt. „Faust gra w ruletkę, dławi się ością i zamienia w Faustynę. Reinterpretacje Fausta Goethego we współczesnych dramatach austriackich (Wolfgang Bauer, Ewald Palmetshofer i Elfriede Jelinek)” w poniedziałek 17 marca o godz. 13.15 w sali 256 w Bibliotece Uniwersyteckiej w Warszawie, ul. Dobra 56/66.

Obowiązuje rejestracja mailowa z podaniem imienia i nazwiska z dowodu osobistego lub paszportu na adres: laboratorium.krytyczne@gmail.com

Wstęp bezpłatny.


Postać Fausta wciąż stanowi ważny punkt odniesienia dla dramaturgów i dramaturżek austriackich. Wolfgang Bauer w dramacie Faust gra w ruletkę wpisuje losy protagonisty Goethego w absurdalną grę pomiędzy światami, do której włącza zarówno postaci z Faustowskiego uniwersum (Małgorzata, Pudel), jak i wielkie nazwiska literatury. Ewald Palmetshofer (faust hat hunger und verschluckt sich an einer grete ­– faust jest głodny i dławi się ością/Małgorzatą) przenosi Fausta w banalną scenerię: na przyjęcie w bloku, gdzie rozważania egzystencjalnie nie mają już dawnej mocy. Elfriede Jelinek pisze „dramat wtórny”, który nie miałby racji bytu bez Goetheańskiego pierwowzoru: FaustIn and out. W centrum znajduje się jednak Małgorzata, dzieciobójczyni z Prafausta, która dla Jelinek stanowi prefigurację postaci Elisabeth Fritzl – córki potwora z Amstetten. Cytaty z Prafausta, Polnej różyczki i Króla olch służą tu do opisu przemocy seksualnej.

Każdy z tych tekstów teatralnych pokazuje, że Faust Goethego jest wciąż żywy.

 

dr Agnieszka Jezierska-Wiśniewska, absolwentka germanistyki i polonistyki na Uniwersytecie Warszawskim, pracuje w Zakładzie Literatur Niemieckiego Obszaru Językowego w Instytucie Germanistyki UW. Zainteresowania badawcze: polsko-niemiecki transfer kulturowy, twórczość Elfriede Jelinek, złe macierzyństwo w literaturze polskiej i niemieckojęzycznej, współczesna literatura polska, dystopie literackie, literatura dotycząca zmian klimatu, posthumanizm i transhumanizm. Współredaktorka tomów m.in.: (z Moniką Szczepaniak) Elfriede Jelinek: Moja sztuka protestu. Eseje i przemówienia (Warszawa 2012) oraz (z Moniką Szczepaniak i Pią Janke) Jelineks Räume (Wien 2017). Obecnie pracuje nad projektem: literatura jako forma aktywizmu klimatycznego.


 

Organizacja: Biblioteka Austriacka w Bibliotece Uniwersyteckiej w Warszawie

Partner: Austriackie Forum Kultury w Warszawie

Patronat: Instytut Germanistyki UW

 

Ikony: Freepik (www.freepik.com) z www.flaticon.com, Retina Display Icons (www.iconfinder.com/iconsets/TWG_Retina_Icons) od The Working Group (blog.twg.ca).